CİHAN BAĞ MMR 111 İsmail Tunalı, Tasarım Felsefesi Ödevi Cevapları


A. Okumanızın kısa özetinden sonra aşağıdaki iki soruyu yanıtlayınız:

ÖZET:

Tasarım sözcüğü, biçim vermek, temsil etmek anlamına gelen Latince designare sözcüğünden geliyor. Tasarım, zihinde varolan bir fikirdir. Her tasarım olgusunda bir fikir ve o fikre göre biçimlenmiş bir nesne bulunur. Tasarım insanın varlıkla kurduğu bir iletişim tarzıdır ve bilgi etik, sanat ve teknik gibi varlık kategorilerine göre farklı modeller içinde kendini gösterir. Her sanat yapıtı bir tasarımdır ve bir tasarım varlığı olarak gerçek varlığı aşar.
Bilim, düzenli sistemli ve yöntemli bir bilgidir. İnsanlık tarihi merak ile birlikte bilim çağına ulaşır. Bilimin evrim sürecinde devrimci çağ Grek uygarlığı ile başlar. Gerçeklik ve doğa varlığı üzerine çalışırlar. Bu çağda bilimsel çalışmalarıyla doğayı açıklayan Aristoteles yaşamıştır. Aristoteles dünyanın yoktan yaratılmadığı görüşünü benimser. Isaac Newton ise gökyüzünde ve yeryüzünde meydana gelen hareketleri evrensel çekim yasasına göre matematiksel bir dille açıklar. Newton bu kanıtlanmış görüşleri ile Aritoteles' in dünya tasarımı modelini yıkmış olur.
Canlılar alanında ise Charles Darwin evrim teorisi karşımıza çıkar. Darwin'e göre insan, diğer hayvanlar arasında daha yetenekli olan maymun türünden binlerce yıllık evrim sonucunda meydana gelmiştir. Thomas Kuhn'a göre ise bilim, paradigmalardan oluşur. Bu paradigmalar doğaya alternatif modellerdir.


1. (Tunalı, İ.) Tasarım (Latince “designare”) kavramı geniş anlamı ile neleri
içermektedir? Yazarın belirlediği ve tanımladığı farklı tasarım eylemleri nelerdir?

Tasarım, zihinde varolan bir fikirdir, bu fikir biçim vermek dinamiğini içerir ve bu olusum süreci içinde biçim kazanmış bir nesne olur ve somutlaşır. Tasarım, bilgi, etik, sanat, teknik gibi farklı modeller içinde kendini gösterir. Her sanat yapıtı aslında bir tasarımdır. Etik insanın varlıkla kurduğu iletişim tarzıdır. Teknik ise ilkel aletlerden yüksek teknoloji ürünlerine kadar geniş ve zengin bir tasarım dünyası sunar.


2. (Tunalı, İ.) Sanat yapıtı ile işlevselliğe dayanan bir yapıt (mimari, endüstriyel ürün gibi)
ve onları yaratanlar (mimar ve endüstri tasarımcısı gibi) arasındaki farklar nelerdir?

Öncelikle en önemli fark, bir sanat yapıtının, mimar tarafından tasarlanması ve üzerine düşünülmesidir. Her sanat yapıtı bir tasarım varlığıdır aynı zamanda burada ve şimdi olan bir varlıktır yani hem tasarımsal hem bireyseldir. Tasarlamak zihinde düşünülmesi gereken bir fikirdir, bu fikir mimar tarafından önce düşünülür sonra oluşum sürecinde bir nesneye dönüşerek ortaya işlevselliğe dayanan bir sanat yapıtı çıkarmasına vesile olur. Genel olarak bakacak olursak özne yapıtı tasarlayan mimardır, nesne ise ortaya çıkan mimaridir. Tasarımlayan özne, duyum, algı, düşünme,duygu ve hayal gücü gibi zihinsel yetileri kullanarak ortaya çıkarır.






B. Ayrıca:

“Tunalı, İsmail. Tasarım Felsefesi. (s.18-24)”. Belirtilen sayfalardaki metni okurken, metinde bulunmadığı için merak ettikleriniz arasında daha fazla bilgi edinme gereksinimi duyduklarınızı ve bunlarla ilgili aklınıza takılan soruları yazınız.


Bu yazıda Thomas Kuhn hakkında daha fazla bilgi edinmek isterdim.
Newton, Aristoteles'in Dünya tasarım modelini çekim yasasını matematiksel ve bilimsel olarak açılayıp çürütüyor. Kanıtın, matematiksel hesapların  ve bilimin üstünlüğü bu yazıda çok net olarak ortaya çıkıyor ve birkez daha kendine hayran bırakıyor..


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Walter Gropius - Faguswerk (Ayakkabi Fabrikasi Binasi) & Bauhaus Okulu Binasi

OKUMA METNİ / Roth, L.M. "Sağlamlık" Mimarlığın Öyküsü. 2006Kaynak

OKUMA METNİ / "Avrupa'da Gotik, Rönesans ve Barok Mimarileri"Kaynak