CİHAN BAĞ MMR 111 İsmail Tunalı, Tasarım Felsefesi Ödevi Cevapları
A. Okumanızın kısa özetinden sonra aşağıdaki iki soruyu yanıtlayınız:
ÖZET:
Tasarım sözcüğü, biçim
vermek, temsil etmek anlamına gelen Latince designare sözcüğünden geliyor.
Tasarım, zihinde varolan bir fikirdir. Her tasarım olgusunda bir fikir ve o
fikre göre biçimlenmiş bir nesne bulunur. Tasarım insanın varlıkla kurduğu bir
iletişim tarzıdır ve bilgi etik, sanat ve teknik gibi varlık kategorilerine
göre farklı modeller içinde kendini gösterir. Her sanat yapıtı bir tasarımdır
ve bir tasarım varlığı olarak gerçek varlığı aşar.
Bilim, düzenli sistemli ve
yöntemli bir bilgidir. İnsanlık tarihi merak ile birlikte bilim çağına ulaşır.
Bilimin evrim sürecinde devrimci çağ Grek uygarlığı ile başlar. Gerçeklik ve
doğa varlığı üzerine çalışırlar. Bu çağda bilimsel çalışmalarıyla doğayı
açıklayan Aristoteles yaşamıştır. Aristoteles dünyanın yoktan yaratılmadığı
görüşünü benimser. Isaac Newton ise gökyüzünde ve yeryüzünde meydana gelen
hareketleri evrensel çekim yasasına göre matematiksel bir dille açıklar. Newton
bu kanıtlanmış görüşleri ile Aritoteles' in dünya tasarımı modelini yıkmış
olur.
Canlılar alanında ise Charles
Darwin evrim teorisi karşımıza çıkar. Darwin'e göre insan, diğer hayvanlar
arasında daha yetenekli olan maymun türünden binlerce yıllık evrim sonucunda
meydana gelmiştir. Thomas Kuhn'a göre ise bilim, paradigmalardan oluşur. Bu
paradigmalar doğaya alternatif modellerdir.
1. (Tunalı,
İ.) Tasarım (Latince “designare”)
kavramı geniş anlamı ile neleri
içermektedir? Yazarın belirlediği ve tanımladığı
farklı tasarım eylemleri nelerdir?
Tasarım, zihinde varolan bir
fikirdir, bu fikir biçim vermek dinamiğini içerir ve bu olusum süreci içinde
biçim kazanmış bir nesne olur ve somutlaşır. Tasarım, bilgi, etik, sanat,
teknik gibi farklı modeller içinde kendini gösterir. Her sanat yapıtı aslında
bir tasarımdır. Etik insanın varlıkla kurduğu iletişim tarzıdır. Teknik ise
ilkel aletlerden yüksek teknoloji ürünlerine kadar geniş ve zengin bir tasarım
dünyası sunar.
2. (Tunalı,
İ.) Sanat yapıtı ile işlevselliğe dayanan bir yapıt (mimari, endüstriyel ürün
gibi)
ve onları yaratanlar (mimar ve endüstri tasarımcısı
gibi) arasındaki farklar nelerdir?
Öncelikle en önemli fark, bir
sanat yapıtının, mimar tarafından tasarlanması ve üzerine düşünülmesidir. Her
sanat yapıtı bir tasarım varlığıdır aynı zamanda burada ve şimdi olan bir
varlıktır yani hem tasarımsal hem bireyseldir. Tasarlamak zihinde düşünülmesi
gereken bir fikirdir, bu fikir mimar tarafından önce düşünülür sonra oluşum
sürecinde bir nesneye dönüşerek ortaya işlevselliğe dayanan bir sanat yapıtı
çıkarmasına vesile olur. Genel olarak bakacak olursak özne yapıtı tasarlayan
mimardır, nesne ise ortaya çıkan mimaridir. Tasarımlayan özne, duyum, algı,
düşünme,duygu ve hayal gücü gibi zihinsel yetileri kullanarak ortaya çıkarır.
B. Ayrıca:
“Tunalı, İsmail. Tasarım Felsefesi. (s.18-24)”.
Belirtilen sayfalardaki metni okurken, metinde bulunmadığı için merak
ettikleriniz arasında daha fazla bilgi edinme gereksinimi duyduklarınızı ve
bunlarla ilgili aklınıza takılan soruları yazınız.
Bu yazıda Thomas Kuhn
hakkında daha fazla bilgi edinmek isterdim.
Newton, Aristoteles'in Dünya
tasarım modelini çekim yasasını matematiksel ve bilimsel olarak açılayıp
çürütüyor. Kanıtın, matematiksel hesapların
ve bilimin üstünlüğü bu yazıda çok net olarak ortaya çıkıyor ve birkez
daha kendine hayran bırakıyor..
Yorumlar
Yorum Gönder