Gündelik yaşantımızda çevremizde birçok ürünü kullanmaktayız. Bu ürünleri kullanırken ürün çoğu zaman bize kendini anlatır, ifade eder. Fakat bazı ürünleri kullanmak biraz zorlaşabilir. İşte bu yüzden ürünlerin bize kendini en kısa ve anlaşılır yoldan anlatması çok önemlidir. Dolayısıyla tasarımcı ürünün kendini anlatması için verdiği mesajı en doğru nasıl yansıtılması gerektiği üzerine çalışmalar, araştırmalar yapması gerekir. Bu araştırmalardan ilki ‘’algı’’dır.
Algı bir şeyin bilincine varmak, idrak etmek olarak tanımlanabilir. Çevremizle ilgili bütün bilgileri duyum ve algı ile elde ederiz.
Gestalt teorisi temelde görsel algılamanın nasıl gerçekleştiği bu süreçte neler olduğu ve nelerden etkilenildiğinin açıklanması üzerine kurulmuştur. Bu teori bütüncül bir ilkeyi kapsar.
Endüstri ürünleri tasarımı insanların ihtiyaçlarına göre tasarım üretilmesi sürecidir. Bu süreçte insanların ihtiyaçlarına, kullanım şekillerine göre araştırma ve inceleme sonucu ortaya ürün konması hedeflenir. Tasarım ne olursa olsun insanlara yani hedef kitle tarafından doğru okunması şarttır.
Max Wertheimer -Gestalt tasarımcısı- nesnelerin algılanmasında dört önemli belirgin gereklilikler ortaya koymuştur.Yakınlık, benzerlik, süreklilik, kapalılık ve bunların yanında simetri ve figür-fon ilişkisi de düşünülebilir. Yakınlık: Birbirine yakın duran elemanların bir bütün olarak algılanması durumudur. Benzerlik: Benzer yönleri olan elemanları bütün olarak gruplanması durumudur. Kapalılık: Görsel olarak algılanan nesnelerin kopuklukların yerine bütün olarak algılanmaya eğilimli olmaları, algılanmaları durumudur. Simetri: Simetrik şekiller daha kolay bir bütün olarak algılanırlar. Kullanılan ürünler bu şekilde daha kolay ve kullanışlı olurlar. Bu yüzden tasarımcılar bu simetri düzenini kullanmak isterler. Figür-Fon İlişkisi: bir nesnenin arkasındaki fon ile etkileşmesi nesnenin daha iyi algılanmasını sağlar. Bir ögeyi öne çıkarmak için kullanılan bir yöntemdir. Süreklilik: Bir şeklin algıda bitik noktasına doğru devam ettirilmesidir ve insan algısı bu yönde eğilimlidir. Çoğu tasarımda bu kullanılır. 
Sonuç olarak bir tasarımın ölçülmesinin en önemli kriterlerinden biri ürün ile verilmek istenen mesajın kullanıcı tarafından doğru ve açık bir şekilde algılanmasıdır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Walter Gropius - Faguswerk (Ayakkabi Fabrikasi Binasi) & Bauhaus Okulu Binasi

OKUMA METNİ / "Avrupa'da Gotik, Rönesans ve Barok Mimarileri"Kaynak

Açık pavyon tipolojisine örnek : Barselona Pavillion